Yoriko devotes her prayers to a cult-like, water-based religion and tends to the Zen garden in her yard every morning. Everything seems calm and under control until her husband returns. The husband who abandoned her and her son years ago. Her calm surface is disturbed and slowly all that was hidden beneath becomes visible. Interspersed with plenty of funny moments and surprising stylistic flourishes, this is a more serious work from OGIGAMI, a major voice in Japanese cinema.
Yoriko bewerkt de Zen-tuin voor haar huis elke ochtend, terwijl ze zich overgeeft aan haar cult-achtige waterreligie. Alles lijkt kalm en onder controle, totdat haar man terugkomt, die haar en haar zoon jaren geleden had verlaten zonder een woord te zeggen. Haar kalme oppervlakte wordt verstoord, en langzamerhand wordt alles zichtbaar dat daaronder verborgen lag. Een serieuzere film van deze belangrijke stem in de Japanse cinema dan waar ze bekend om staat, maar met genoeg komische momenten en verrassende stijlelementen tussendoor.
OGIGAMI Naoko 荻上直子 went to the United States in 1994 to study film at the University of Southern California School of Cinematic Arts. She returned to Japan in 2000. She is a favourite at the Berlinale where her first film earned a Special Mention at the Kinderfilmfest in 2004. Her fourth film, Glasses, received the Manfred Salzgeber Award at the same festival. In 2017, Close-Knit won the Berlinale Teddy Jury Award. OGIGAMI has also written Rilakkuma and Kaoru (2019), a stop-motion animation series on Netflix.
2022 – Ripples 波紋
2021 – Riverside Mukolitta 川っぺりムコリッタ (CJ 2022)
2017 – Close-Knit 彼らが本気で編むときは、 (CJ 2017)
2012 – Rent-a-Cat レンタネコ
2010 – Toilet トイレット (CJ 2011)
2007 – Glasses めがね
2006 – Kamome Diner かもめ食堂 (CJ 2012)
2004 – Love is 5 7 5 恋は五七五!
2003 – Yoshino’s Barber Shop バーバー吉野