Chuji is a principled antihero, who saves a geisha and an orphaned boy, chastises his own gang members and rebels against the rigid social structure of Edo era Japan. Chuji’s criminal circle has the courtly elements of loyalty and betrayal, choreographed action and tragic romance, all taking place outdoors. This silent yakuza film has been newly restored, so you can fully enjoy its avant-garde cinematography and editing that make the action scenes an amazing spectacle for their time.
Screened with live music by the Rotterdam Kinematic Ensemble
Rotterdam Kinematic Ensemble is an improvisation music ensemble created to perform live music during silent movies. The ensemble works within the experimental music community of Rotterdam with a variable geometry which adapts the instrumental set according to the movie program. The ensemble is valued for the intense musical improvisation between players and interaction with the movie, making a unique audio-cinematic experience for the audience.
Musicians:
Philipp Ernsting – drums and percussion
Bruno Ferro Xavier da Silva – bass
Robert Kroos – guzheng and synths
Chuji is een antiheld met principes. Hij redt een geisha en een weesjongen, straft zijn eigen bendeleden voor wangedrag en komt in opstand tegen de rigide sociale structuur van de Edo-periode in Japan. Chuji’s criminele circuit bevat elementen van loyaliteit en verraad, gechoreografeerde actie en tragische romance, en dat alles in de open lucht. Deze stille yakuza-film is nieuw gerestaureerd, zodat je volop kunt genieten van het avant-gardistische camerawerk en montage, die van de actiescènes een voor die tijd ongekend spektakel maken.
Wordt vertoond met muziek van het Rotterdam Kinematic Ensemble
Het Rotterdam Kinematic Ensemble is gevormd om met improvisatie live muziek bij stille films te maken. Het ensemble is werkzaam in in de experimentele muziekgemeenschap van Rotterdam, met een variabele geometrie: de instrumenten worden aangepast aan het filmprogramma. Het ensemble wordt gewaardeerd vanwege de intense muzikale improvisatie tussen spelers en de interactie met de film, waarmee een unieke audiovisuele ervaring wordt gecreëerd voor het publiek.
Muzikanten:
Philipp Ernsting – drums en percussie
Bruno Ferro Xavier da Silva – bas
Robert Kroos – guzheng en synths
ITO Daisuke 伊藤大輔 (1898-1981) was a director and screenwriter who was central to the development of the modern jidaigeki. He became known for his mobile camera style, which even earned him the nickname idō daisuki 移動大好き (“loves motion”). His heroes and films rebelled against the establishment powers while sympathising with the plight of the poor. He also laid the groundwork for tendency films (傾向映画, keikō-eiga) depicting poverty with unprecedented realism. Although he continued to make films until 1970 and has made over eighty films in total, he is mostly recognized for his innovative work in the silent era.
1970 – Bakumatsu 幕末
1965 – Tokugawa Ieyasu 徳川家康
1961 – The Conspirator 反逆児
1960 – Scar Yosaburo 切られ与三郎
1958 – The Gay Masquerade 弁天小僧
1948 – Ōshō 王将
1931 – Jirokichi the Rat 御誂治郎吉格子
1927 – A Diary of Chuji’s Travels 忠次旅日記 (CJ 2024)
1926 – Chōkon 長恨
1924 – The Diary of a Drunkard 酒中日記